9 Μαΐ 2021

ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ ΓΙΑ ΠΑΙΔΙΑ


ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ

Για τα παιδιά προσχολικής ηλικίας, το παιχνίδι είναι μάθηση, κοινωνικοποίηση, πειραματισμός, φαντασία, δημιουργικότητα, συνύπαρξη, εμπιστοσύνη, δημιουργία. Το παιχνίδι συμβάλλει στην ανάπτυξη των κοινωνικών δεξιοτήτων και των γνωστικών ικανοτήτων, στην ανάληψη διαφόρων ρόλων, αλλά και ρίσκου. Το παιχνίδι, ανάλογα με την ηλικία και τα στάδια ανάπτυξης, χωρίζεται σε αισθησιο-κινητικόσυμβολικό και παιχνίδι με κανόνες.

Το αισθησιο-κινητικό παιχνίδιaka messy και sensory play, βασίζεται στις κινήσεις και στις αισθήσεις του βρέφους-παιδιού. Το συμβολικό παιχνίδι βασίζεται στην ικανότητα αναπαράστασης-δραματοποίησης με και χωρίς την (συμβολική) χρήση αντικειμένων. Τέλος, το παιχνίδι με κανόνες δεν απαιτεί μόνο φαντασία, αλλά και νέες δεξιότητες, όπως η ανάπτυξη στρατηγικών και η κρίση. Δεν ξεχνάμε ότι αυτή είναι η ηλικία που τα παιδιά μαθαίνουν πια να αναγνωρίζουν πλήρως και να δέχονται τις "ήττες" και τους περιορισμούς του κάθε παιχνιδιού και να λειτουργούν σωστά μέσα σε αυτούς. Παρακάτω αναφέρονται ορισμένες ιδέες για παιχνίδι που μπορείτε να παίξετε από κοινού εσείς και τα παιδιά σας.

  • Messy και Sensory παιχνίδι. Δημιουργούμε, λερωνόμαστε, γελάμε. Αφήνουμε τα νήπια ελεύθερα να εμπνευστούν και να εκφραστούν μέσα από τα έργα τους, αλλά παράλληλα τους δίνουμε νέα ερεθίσματα, προτείνοντας ιδέες.
  • Ζητήστε από τα παιδιά να πιάσουν αντικείμενα με τα δάχτυλά των ποδιών τους και να τα βάλουν σε ένα καλάθι.
  • Ακούστε μαζί τραγούδια όπου ξαφνικά σταματάτε τη μουσική. Σε εκείνο το σημείο το παιδί θα πρέπει να παγώσει τις κινήσεις του και να μείνει άγαλμα. Παιχνίδι ετοιμότητας και αντανακλαστικών.
  • Πλυντήριο αυτοκινήτων στον νεροχύτη: Πλύνετε μαζί τα αυτοκινητάκια του με τη βοήθεια ενός "ποτιστηριού". Στεγνώστε τα πάνω σε μία χνουδωτή πετσέτα.
  • Βάλτε αντικείμενα και παιχνίδια πάνω στο τραπέζι. Ζητήστε από το παιδί να κλείσει για λίγο τα μάτια του και κρύψτε κάποια από τα αντικείμενα. Ζητήστε του να θυμηθεί ποια λείπουν!
  • Απλώς φουσκώστε ένα μπαλόνι και φροντίστε μαζί με το παιδί να μην αγγίξει το πάτωμα.
  • Βάλτε σε μια υφασμάτινη τσάντα αντικείμενα του σπιτιού ή παιχνίδια και ζητήστε από το παιδί να βάλει μέσα το χέρι και να περιγράψει ποιο αντικείμενο έπιασε χωρίς να το δει (παιχνίδι αφής).
  • Toποθετούμε διαφορετικά υλικά (π.χ. χαρτί, βαμβάκι, άμμο, νερό, χαρτοπετσέτα, ύφασμα μάλλινο, ύφασμα μεταξωτό κλπ.) και αφήνουμε το παιδί να τα πιάσει και να τα επεξεργαστεί. Έτσι αρχίζει και κατανοεί ότι αυτό το υλικό ήταν πιο μαλακό ή το άλλο είναι πιο απαλό, πιο τραχύ κλπ. (παιχνίδι αφής).
  • Τοποθετούμε μπροστά στο παιδί 5-6- διαφορετικά υλικά, αφού του έχουμε δέσει τα μάτια με ένα μαντήλι. Αυτά τα υλικά μπορεί να είναι ζάχαρη, αλάτι ή λεμόνι και λέμε στο παιδί να τα δοκιμάσει και να μας περιγράψει τί γεύση είχε και τί μπορεί να είναι αυτό που δοκίμασε. Έτσι αρχίζει και ξεχωρίζει τις έννοιες γλυκό, αλμυρό, ξινό και πικρό (παιχνίδι γεύσης).
  • Παίρνουμε διαφορετικά μουσικά όργανα πνευστά, κρουστά, έγχορδα κλπ., του δένουμε τα μάτια και το βάζουμε να μαντέψει ποιο ήταν το εκάστοτε μουσικό όργανο (παιχνίδι ακοής).
  • Κάνουμε ένα κύκλο "ησυχίας", τα παιδιά δένουν τα μάτια τους , κάνουν απόλυτη ησυχία και ακούνε τους ήχους γύρω τους (π.χ. τα αμάξια, το ρολόι, τον αέρα κλπ.). Ύστερα ένα-ένα λέει τι άκουσε. Μαθαίνουν, έτσι, να ξεχωρίζουν τους ήχους γύρω τους, από που προέρχεται ο καθένας αλλά και την έντασή τους (παιχνίδι ακοής).
  • Ορίστε κάθε φορά από ένα χρώμα και ζητήστε του να σας φέρει 2-3 αντικείμενα που βρίσκονται στο δωμάτιο με το ίδιο χρώμα (παιχνίδι όρασης).
  • Βάζουμε δύο παρόμοιες εικόνες όπου έχουνε μικρές διαφορές μεταξύ τους και ενθαρρύνουμε τα παιδιά να βρουν τις διαφορές- έτσι, αυξάνεται η αντίληψή τους μέσα από την παρατηρητικότητα (παιχνίδι όρασης).
  • Μπορούμε να δέσουμε τα μάτια στο παιδί και να τοποθετήσουμε ένα λουλούδι, λίγο καφέ, λίγο κανέλα, να τα μυρίσει και να πει τις διαφορές μεταξύ τους και τί αίσθηση του προκάλεσε η κάθε μυρωδιά. Και αν μπορεί, να καταλάβει τι ήταν το καθετί που μύρισε (παιχνίδι όσφρησης).
  • Πάρτε τρία ίδια πλαστικά αδιαφανή ποτήρια από το ντουλάπι, γυρίστε τα ανάποδα και βάλτε κάθε φορά σε ένα διαφορετικό από αυτά ένα μικρό αντικείμενο. Πείτε του παιδιού να μαντέψει μέσα σε ποιο ποτήρι βρίσκεται κάθε φορά.
  • Οργανώστε ένα φανταστικό "tea party" με καλεσμένα τα κουκλάκια τους! Χρησιμοποιήστε τα κουζινικά που έχουν τα παιδιά για παιχνίδια, στρώστε χαρτοπετσέτες για τραπεζομάντηλα και υποδεχτείτε τους καλεσμένους σαν να ήταν αληθινά πρόσωπα.
  • Παίξτε "Μάντεψε Ποιός". Γράψτε σε χρωματιστά χαρτάκια post-it ονόματα αντικειμένων, ζώων ή αγαπημένων χαρακτήρων παιδικών παραμυθιών και σούπερ ηρώων. Κολλήστε ένα post-it στο μέτωπο ή την πλάτη κάθε παιδιού. Κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού, κάθε παιδί πρέπει να κάνει ερωτήσεις που να μπορούν να απαντηθούν μόνο με «ναι» ή «όχι» μέχρι να καταφέρει να μαντέψει τη λέξη που γράψατε. Βοηθήστε τα πιτσιρίκια να καταλάβουν το παιχνίδι, εξηγώντας τους ότι μπορούν να αρχίσουν ρωτώντας «Είμαι κάποιο ζώο ή αντικείμενο;» ή «Είμαι κορίτσι ή αγόρι;».
  • Παίξτε επιδαπέδια παιχνίδια με τα νήπια ή και επιτραπέζια με τα πιο μεγάλα παιδιά.

  • Δημιουργήστε συνθήκες για τη δημιουργία συμβολικού παιχνιδιού, αν το θέλουν και τα παιδιά, σε οποιαδήποτε ηλικιακή ομάδα και αν εντάσσονται.


"Η δουλειά του παιδιού είναι το παιχνίδι"
Μαρία Μοντεσσόρι

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου